De natuurlijke manier van leven is eerst gewaar te worden dan te ervaren en daarna te denken en begrijpen. Het begrijpen van heeft dus haar oorsprong in het gewaarworden, ervaren, voelen. In onze maatschappij en de moderne manier van leven is de balans tussen gewaarwording en denken verstoord. De eerste stap om goed in je energie te kunnen staan is de stap in de wereld van de gewaarwording, ervaring. Pas als wij begrijpen wat wij voelen kunnen wij hierop reageren en weten hoe wij dit kunnen verhelpen, aanpassen. Pas als wij de oorsprong van de gedachte herkennen kunnen wij hierop anticiperen.
Oefening: sluit even je ogen voel je adem, ervaar even de stilte, elke keer als er een gedachte in je opkomt ga je bewust met de aandacht weer terug naar je adem.
Je zult merken hoe lastig het is om de geest te ontspannen, even geen aandacht aan de gedachtes te geven, om even los te laten en te zakken in de wereld van het ervaren, om tot ons zelf te komen en zo ons zelf te leren kennen, herkennen en zo kunnen reageren op de werkelijke behoefte. Vanuit de yogafilosofie zijn er 6 emoties die ons daarin belemmeren: overmatige begeerte, woede, haat, wrok en verkeerde trots. Dat is wel lastig om zomaar naar aanleiding van het lezen van een blogje van Caroline te zeggen oké ik laat voortaan alle 6 belemmerende emoties los en leef puur. Ik haal regelmatig twee hulplijnen aan om de weg naar puurheid een beetje te verduidelijken. Een is mijn leefregel (en de naam van een van mijn Paardjes): Maitri, de vier universele kwaliteiten.
De eerste van de vier onmetelijke kwaliteiten wordt Maitri genoemd, liefdevolle vriendelijkheid. Het is ons vermogen om onbeperkt, onvoorwaardelijk lief te hebben, liefdevolle aandacht te geven. De tweede is Karuna: compassie, mededogen. De derde is Mudita: medevreugde, blij zijn voor een ander. De vierde en misschien wel de basis van de drie anderen is Upeska: gelijkmoedigheid, gelijkwaardigheid. Mijn tweede hulplijn, om de eerste toe te kunnen passen, is een verhaal van Socrates, als wij al onze gedachtes en handelingen toetsten aan dit verhaal, zijn wij een end op weg. Met dit verhaal wordt het een beetje duidelijker hoe wij in ons dagelijkse leven de weg naar puurheid, het los laten van de 6 belemmerende emotie, naar ons zelf terug vinden.
Het verhaal: Op een dag ontmoet Socrates een man die hem aanspreekt en zegt:
“Socrates weet je wat ik net gehoord heb over een van jou leerlingen?”
Wacht even zegt Socrates
Voor dat je het verhaal verteld wil ik het eerst onderwerpen aan drie poorten. Laten wij zien of je verhaal voorbij deze drie poorten komt voor dat je mij iets over mij student verteld.
De eerste poort is die van waarheid
Ben je er zeker van dat wat jij mij gaat vertellen werkelijk waar is? Of was het meer van horen en zeggen?
De tweede poort is die van behulpzaamheid
Is wat jij wil zeggen iets nuttigs en behulpzaams voor de ontvanger?
De derde poort is dat wat je wil zeggen vriendelijk?
De man bleef zwijgen, ook Socrates zweeg en alles wat gezegd moest worden was gezegd.
Zonder tools en verhalen gezegd, leef vanuit de energie van je hart.
Oefeningen om je hartchakra te openen:
Setu Bandhasana, de brug.
Ga op je rug liggen, zet de voeten op heup breedte dicht bij je zitvlak op de grond en kom omhoog met bekken en rug. Strengel de vingers onder je rug in elkaar, zet de schouders ver mogelijk onder je rug, span bekkenbodem, billen aan en trek je buik een beetje in. Adem zo 3 minuten in en uit. Rol je rug dan weer af.
Supta Baddha Konasana, liggende vlinder
Laat je knieën naar buiten zakken, zet de voetzolen tegen elkaar, neem de armen achter het hoofd en adem 3 minuten in en uit.
Zet je knieën weer terug in het midden, sterk je benen en neem de armen langs het lichaam.
Korte meditatie
Lig op je rug, neem de linker hand op het miltchakra Svadhisthana en de rechter hand op het hartchakra Anahata, adem in gedachte oranje energie door het miltchakra in en groene energie door je hartchakra uit. Adem zo 5 minuten
Een ander deel van het oefenen in het bewust-worden, het ons zelf leren kennen is dagelijkse stiltemeditatie. Niet meditatie geleid met muziek of bodyscan maar gewoon zijn en ervaren dat het zijn op zich ook zonder dat wij er iets van vinden kan zijn. We boren door te mediteren de kracht van Mahat – Universele energie aan, de energie van de natuur. Bloemen, bomen, dieren, ieder schepsel heeft deze energie. Prana, levensenergie, de adem is onze verbinding met deze energie. Door te ademen in meditatie komen wij tot diep in onze kern. Is het niet zonde dat wij toegang tot de onuitputtelijke bron van energie beschikken maar er geen ”gebruik” van maken?